Jak se vyrábí pneumatika?

Pneumatika je komplexní kombinací složek vyrobených z mnoha přísad. Jak se vlastně dostaneme od kaučukovníku až na cestu? Výroba pneumatik je několikastupňový proces. Pojďme sledovat pneumatiku Continental v průběhu pěti základních výrobních fází:

  • Získávání materiálů a výroba směsí
  • Výroba polotovarů
  • Konfekce pneumatiky
  • Vulkanizace
  • Kontrola kvality

Fáze 1 - Kvalitní přísady na přípravu základních sloučenin. 

Gumárenský průmysl je zásobován surovinami z více odvětví zpracovatelského průmyslu. Tyto suroviny se používají k výrobě potřebných směsí.

Ocel. Ocelářský průmysl dodává vysokopevnostní oceli. Ta slouží jako výchozí materiál pro výrobu ocelových kordů a patkových lan (ocelového drátu).

Chemické přísady. Chemický průmysl je významným dodavatelem přísad do pneumatik, především syntetického kaučuku a materiálů použitých na snížení opotřebení, zlepšujících přilnavost a prodlužujících životnost pneumatiky.

Přírodní kaučuk. Kaučuk se získává ze speciálních stromů pěstovaných na velkých plantážích. Tekutina podobá mléce (latex), která z nich vytéká, se přidáním kyseliny vysráží. Následně se očistí vodou a lisuje se do pevných balíků kvůli snadnější přepravě a skladování.

Balíky přírodního a syntetického kaučuku se odváží a míchají s jinými složkami podle přesných receptů. Při výrobě moderních pneumatik pro osobní automobily se použije až dvanáct různých kaučukových směsí.

Textil. Textilní průmysl dodává základní materiály (umělé hedvábí, nylon, polyester a aramidová vlákna) na výrobu kordů, které slouží k vyztužení pneumatik.

Fáze 2: Výroba komponentů

Ocelový kord. Předem upravený ocelový kord se dodává na cívce a zavádí se do pogumovacej linky, kde se pogumuje jednou vrstvou gumy. Výsledkem je souvislý pás kordu. Tento pás se nařízne pod určeným úhlem na patřičnou délku podle velikosti pneumatiky a sroluje se na další zpracování.

Běhoun. Rozpracovaná kaučuková směs z hnětače je nyní připravena na výrobu běhounu. Šnekový vytlačovací stroj tvaruje gumu do nekonečného pásu běhounu. Po vytištění se zkontroluje hmotnost a délka a běhoun se ochladí ponořením do vody. Pás běhounu se nařeže na délku podle velikosti pneumatiky. Následně proběhne další kontrola hmotnosti jednotlivých kusů.

Textilní kord. Na pogumovaciu linku zavádí textilní kord, který se pogumuje tenkou vrstvou gumy. Tento nekonečný pás se potom nařeže na požadovanou šířku v úhlu 90 ° a navine se na další zpracování.

Ocelové lano. Patkové lano se skládá z několika vrstev ocelových drátů. Každý z nich je pogumovaný gumou.

Bočnice. Bočnice, řezané tak, aby vyhovovaly konkrétnímu rozměru pneumatiky, se vyrábějí na vytlačovací stroje.

Vnitřní guma. Ve dvouválci se zformuje široká, tenká vrstva vnitřní gumy.

Výroba komponentů pneumatiky

Fáze 3: Konfekce pneumatiky

Nyní se může začít konfekce pneumatiky. Na speciálním konfekčním strojním zařízení se složí různé polotovary a sestaví se z nich to, čemu se říká "surová pneumatika." To se provádí ve dvou stupních: sestavování kostry pláště a nárazníkového pásu / běhounu. Poté se tato "surová pneumatika" nastříká speciálním postřikem, aby byla připravena na vulkanizaci.

Konfekce pneumatiky

Fáze 4: Vulkanizace

Dostáváme se k vulkanizačnímu lisu. Zde probíhá vulkanizace - prováděna stanovenou dobu za dané teploty a tlaku, přičemž pneumatika dostává svůj konečný tvar. Během tohoto procesu se ze surové pneumatiky stane flexibilní, elastická pneumatika. Lisovací formy mají dezénových část a popis pláště je na bočnicích.

Vulkanizace pneumatiky

Fáze 5: Kontrola kvality

Každá jednotlivá fáze výroby - od kontroly prohlídky surovin až po expedici hotových pneumatik - je předmětem probíhajícího řízení kvality. Důkladná kontrola kvality je vždy pojatá jako vícecestný proces. Hotové pneumatiky procházejí:

  • Vizuální kontrolou
  • Rentgenem
  • Testem uniformity

Když pneumatiky projdou všemi kontrolami a inspekcemi, odesílají se do distribučního skladu k expedici.