Na co si dát pozor při vyvažování a přezouvání kol

Sepsali jsme pro vás nejčastější problémy a potíže při přezouvání kol a jejich vyvážení/nevyvážení.

Vyvažování kol

Vyvážení  je nutné provést při každém přezutí kol s pneumatikou. Samozřejmě i při každém sundání a obutí pneu například při opravě defektu. Správně vyvážená kola minimalizují vibrace a zlepšují trakci, protože zmenšují odskoky kol od povrchu silnice. Jakkoli dobře jsou kola vyvážená, časem je vždy potřeba je znovu vyvážit i když nebyla prováděna žádná manipulace s pneumatikou na ráfku. Časem se sjížděním běhounu pneumatik mění rozložení hmoty po obvodu pneumatiky.

Nevyvážená kola

Tímto opotřebením, nerovnoměrným ojetím se původní vyvážení kola naprosto naruší. Běhoun pneumatiky se i přirozeně sjíždí nerovnoměrně a nehomogenní rozložení opotřebení navíc zhoršuje prudké brzdění, zvýšené ojetí vnitřní, nebo vnější části běhounu v závislosti na nastavení odklonu kola a také stav zavěšení kol. Vadné tlumiče pérování mají na svědomí vznik pily na vzorku běhounu – zubů, které jsou patrné pouhým pohledem. Někdy se pneumatika také může na ráfku sama pootočit při prudkém brzdění, nebo akceleraci. Zvláště, pokud má třeba nižší tlak, nebo je použit nějaký lubrikant mezi patkami a diskem. Přitom pouhých několik gramů, které chybí ke správnému vyvážení může způsobit velké problémy. U vozidel, které jezdí spíše pomaleji nastanou problémy při pěti gramovém nevyvážení. Rychlejší vozy jsou na vyvážení kol ještě citlivější.

Problémy s nevyvážením kol

Nevyvážená soustava disk + pneumatika způsobuje vibrace, které se obvykle zhoršují s narůstající rychlostí vozidla. Rychlost při které se vibrace projeví poprvé závisí na velikosti a hmotnosti kol a robustnosti zavěšení, ale obvykle jsou patrné od 70 – 80 km/h. Vibrace, zhoršující se se vzrůstající rychlostí vozidla mohou být také způsobeny stranovou, nebo radiální házivostí pneumatiky. Naraženým diskem kola, nebo třeba naraženou poloosou.

Problémy s vyvážením kol

Někdy může být vyvážení kola ztížené velkou stranovou, nebo radiální házivostí pneumatiky po nasazení na disk. V takovém případě je možné zkusit pneumatiku přesadit, pootočit proti ráfku. Pokud je házivost stále velká, můžete zkusit auto trošku projet, aby se pneumatiky lépe usadily do patek.

Příliš veliká házivost

Příliš velká radiální házivost pneumatiky se projevuje vibracemi, které se objeví při určité rychlosti a se zvyšující se rychlostí zase ustupují. Radiální házivost se nemusí projevit při vyvažování, může vznikat až při zatížení bočnic pneumatiky. Pokud jsou nějaké problémy se stavem kordu v konstrukci pneumatiky vzniká radiální házivost až po zatížení kola.

Příliš velká radiální házivost může vzniknout také při překročení povolené konstrukční rychlosti pneumatiky. Každá pneumatika má nějaký index rychlosti. Při překročení maximální povolené rychlosti dochází k deformacím konstrukce. Kord pneumatiky není dostatečně silný a začne se vlnit. V poslední chvíli pak na kordu vznikne stojatá vlna a pneumatika se roztrhne.

Utahování kol

Kola se utahují momentem, který předepíše výrobce. Šrouby – matky, se utahují do kříže, ne dokola. Závity se očistí, nemažou se. Závity musí být čisté a suché. Pokud jsou závity zkorodované, vymění se šrouby, matice, štefty.. U hliníkových kol je dobré použít šrouby / matice na hliníková kola. Tyto šrouby / matice mají podložku, která se volně protáčí a sedne si do otvoru v disku.