Vývoj pneumatik ušel v posledních pár dekádách obrovský kus cesty vpřed. A znát to není jen na jejich fungování, ale současně i na jejich životnosti.
Výhled na nejbližší dny sice není zrovna nejpříznivější, nicméně i tak nelze zastřít, že jaro je tady. Počítat lze tedy s vyššími teplotami, což řadu z nás logicky přivede do pneuservisů kvůli přezutí zimního obutí na letní. A pokud vám nezůstaly ještě použitelné pneumatiky z loňska, budete muset sáhnout po nových. Vybírat lze z celé škály modelů rozličných značek za různé ceny, hned dva výrobci se ale nyní přihlásili s tím, že právě jejich novinky uspěly v testech a má smysl pořídit, i když nejsou nejlevnější. A to nejen proto, že mají fungovat lépe, prý i mimořádně dlouho vydrží, takže zdánlivá úspora koupí levnějšího obutí se rychle obrátí v opak.
Onou první pneumatikou je Continental PremiumContact 6, která je dostupná v 16palcovém až 22palcovém provedení. Continental tvrdí, že loni od dubna do října uspořádal test, do kterého kromě profesionálních jezdců nasadil i desítku běžných řidičů z Česka a Slovenska. Ti měli v průměru urazit 28 142 kilometrů, rekordmanem se pak stal taxikář Stanislav Mika z Púchova, který zvládl dokonce 78 854 km (za necelých osm měsíců).
Continental přitom během testu monitoroval opotřebení pneumatik a data z průběžného měření zbytkového dezénu, jenž probíhalo každých 500 kilometrů. Kontrolována byla také geometrie zavěšení, a v případě objevení problému došlo k okamžité opravě, aby byly zajištěny objektivní výsledky. Na základě všech získaných informací pak firma konstatuje, že u vozů s předním pohonem životnost gum obutých vpředu činí 42 359 km, zadních pak dokonce 97 803 km. Jde tak o 15procentní zlepšení vůči minulosti.
Continental přitom zjistil, že k daleko většímu opotřebení vpředu dochází u pravé pneumatiky. Samotný nájezd pak má mít na obutí menší vliv než třeba stav vozovek, po kterých se pohybujete. Důležitý je pochopitelně rovněž jízdní styl. Víceméně však amatérští testovací jezdci pěli chválu, a to především na nízkou hlučnost. Kromě toho mezi pozitiva patří také trakce, vyzdvižena byla rovněž jízda na mokru. Ceny této pneumatiky v 16palcovém rozměru přitom startují okolo 2 300 Kč.
Přesunout se můžeme k Michelinu, jehož model Primacy 4 lze pořídit na 16palcové až 18palcové disky. Tento model prošel nezávislým testem společnosti Dekra, která došla k závěru, že jde o pneumatiku s vůbec nejdelší životností ve svém segmentu - nejbližšího konkurenta má překonávat o 18 tisíc kilometrů. Test byl přitom proveden v červnu a červenci loňského roku s šestnáctkami o rozměru 205/55, jenž v tu chvíli obouval VW Golf. Michelin přitom porazil kousky od firem Bridgestone, Dunlop, Goodyear nebo Pirelli.
Co je přitom zajímavé, mezi poražené patřila také pneumatika Continental PremiumContact5, která je předchůdkyní výše zmiňované šestky. Pokud si přitom uvědomíme, že ta má umožnit nájezd až 100 tisíc kilometrů, který je o 15 procent lepší vůči pětce, pak obutí Michelin Primacy 4 překonávající konkurenci o oněch 18 tisíc km by mělo být ještě o fous lepší. Vděčit by za to měla nové generaci pryže na bázi elastomerů a optimalizovaným běhounem.
Díky tomu má pneumatika výrazně zlepšovat i odolnost vůči aquaplaningu, neboť prostor pro odvod vody se zvětšil o 22 procent. Michelin tak připomíná svou dřívější radu, že pneumatiky je možné dojet až ke kontrolním ukazatelům maximálního opotřebení bez podstatné ztráty funkčních vlastností. I při zbývající 2milimetrové hloubce běhounu lze na mokru očekávat maximální očekávat trakci, v testu byla i při tomto opotřebení brzdná dráha ze stovky oproti konkurenci kratší o 2,8 metru. Aby toho pak nebylo málo, Michelin gumy osadil ukazatelem usnadňujícím kontrolu opotřebení. Ceny v tomto případě startují okolo 2 000 Kč, opět za šestnáctky.
Jak vidno, vývoj pneumatik ušel opravdu obrovský kus cesty vpřed. Lepší obutí než kdy dříve dnes činí auta rychlejšími i bezpečnějšími, přitom při omezeném využívání maxima jejich možností umí některé pneumatiky vydržet přes 100 tisíc kilometrů a fungovat i s nepříliš hlubokým dezénem. Při pravidelných výměnách za zimní se tak snadno může stát, že nové auto do jeho prodeje „odjezdíte” na jediných letních pneu...
Autor článku
Vydáno: 12/02/2021