Hlavní rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou

Mezi letními a zimními pneumatikami je zákonitě řada rozdílů (struktura dezénu, tvrdost, specifické konstrukce a složení). Zatímco povinnost jezdit na zimních pneumatikách je daná ze zákona (v období od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, kdy je na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led, nebo námraza, nebo pokud lze předpokládat, že tato situace může během jízdy nastat), přezouvání na letní pneumatiky vám nikdo nenařizuje. Nezřídka se můžete dokonce setkat s názorem, že se vyplatí v létě jezdit na zimních pneumatikách, že je to úspornější, nebo dokonce bezpečnější. Takovými názory se ale nenechte ovlivnit. Na léto byste měli přezout na pneumatiky s přizpůsobeným vzorkem, přičemž důvodů je hned několik:

Letní pneumatika je hospodárnější sjíždět v létě mělčí letní gumy než zimní s hlubokým dezénem, který by pak už v zimě nemusel být dostačující (peníze, které ušetříte za výměnu kol, se v tomto ztratí).

Z hlediska bezpečnosti jsou letní pneumatiky v létě výrazně vhodnější – mají menší brzdou dráhu, snáze přilnou k vozovce a při aquaplaningu se chovají předvídatelněji a umožňují lepší ovládání vozidla.

Vzhledem ke složení gumy zimních kol (obsahují více oxidu křemičitého) se zimní pneumatiky snáze přichytávají k horké vozovce, otrhávají si povrch a zvyšují spotřebu vozidla.

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky mají složení přizpůsobené tomu, aby guma dosáhla největší pružnosti při teplotách nad 7 °C (naopak, pod touto teplotou letní pneumatiky tvrdnou a křehnou, neplní tak svou funkci). Na rozdíl od zimních pneumatik totiž s rostoucí teplotou měknou. Mají méně drážek, ale zároveň mají speciální drážky, které minimalizují riziko aquaplaningu, protože odvádějí vodu. Přilnavost na mokré vozovce je tedy výrazně vyšší. Vzorek není tak hluboký a drážky jsou užší, takže se vozovky dotýká větší procento povrchu pneumatiky. Výsledkem je lepší ovladatelnost a také kratší brzdná dráha. Hloubka dezénu je ze zákona minimálně 1,6 milimetru pro osobní auta i pro motocykly, pro mopedy a skútry je to pak 1 milimetr.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky mají větší podíl přírodního kaučuku a křemičitanů, takže i v zimě zůstávají pružné a nezamrzají (dosahují tak lepšího kontaktu s povrchem vozovky). Přilnavost je i na zledovatělé silnici dostatečná pro bezpečnou jízdu. Nejúčinnější jsou při teplotách do 7 °C. V létě se však snáze přichytávají na povrch vozovky, což zvyšuje spotřebu, opotřebení a zároveň se mění jízdní vlastnosti. Kromě toho má zimní pneumatika vyšší počet zářezů ve vzorku (pro zvýšení mobility), silnější lamely, širší drážky a směrový dezén. Díky tomu je mnohem snazší udržet směr jízdy, pneumatika navíc snáze odvádí rozbředlý sníh a snižuje hlučnost při jízdě po zasněžené nebo zledovatělé silnici. Hloubka dezénu musí být pro osobní auta nejméně 4 milimetry, v případě vozidel nad 3,5 tuny nejméně 6 milimetrů

Celoroční pneumatiky

Pneumatiky, které v sobě kombinují vlastnosti obou zmíněných typů – lze je používat v průběhu celého roku. Nicméně musíte počítat s tím, že v létě nedosáhnou tak dobrých výsledků, jako letní pneumatiky a v zimě zase jako zimní pneumatiky. Jsou kompromisem, použitelným v obou obdobích, ale při nižší bezpečnosti a zhoršených jízdních vlastnostech.