Téměř dvě třetiny Čechů motoristů to opravdu neví a své pneumatiky by měnily dříve. Více než polovina z respondentů by dala zlikvidovat už 3- či 5-leté obutí na své auto. Řidičem není jasné ani to, co se vlastně nazývá novou pneumatikou. Pochválit je naopak třeba za to, že své pneumatiky dobře skladují a pravidelně měří jejich tlak. Zajímavým faktem je, že 11% z nich jezdí bez rezervy a 26% se spoléhá pouze na dojezdovou pneumatiku.
Jak dlouho vydrží u pneumatik kaučuk?
Zhruba polovina Čechů má podle nedávného průzkumu společnosti Apollo Vredestein zafixovanou správnou hodnotu 1,6 mm hloubky dezénu letní pneumatiky, kterou vyžaduje legislativa. Mnozí (58%) se však mylně domnívají, že by měly předat k ekologické likvidaci již 3- nebo 5-leté pneumatiky. Odborníci v gumárenském průmyslu se shodují, že životnost pneumatik je 10 let. Zároveň je velmi důležité, aby se pneumatiky, které ještě nebyly namontovány, skladovaly za předepsaných podmínek, aby zůstaly plně funkční pět let od výroby. Jinými slovy, prodej a montáž nevyužité 5leté pneumatiky nepředstavuje žádné technické riziko.
Je však třeba dodat, že ačkoli zákon vyžaduje pro letní pneumatiky pro osobní automobily 1,6 mm hluboký dezén, pro bezpečné vedení stopy, brzdění a odvod vody je nutná hloubka dezénu minimálně 3 mm.
Životnost pneumatik
Životnosti pneumatik po montáži prospívá správné skladování mimo sezónu. S tím Češi problém nemají - 85% jejich skladuje doma v interiéru nebo v pneuservisu. Jen 12% z nich má gumy, na kterých právě nejezdí, odložené venku. Dalším faktorem opotřebení, ale i bezpečnosti je správný tlak - ten podle svého vyjádření pravidelně, nebo alespoň před delší cestou kontroluje téměř 90% motoristů.
A co záruka na pneumatiky?
Pouze třetina motoristů ví, jak uplatnit záruku na pneumatiky. Téměř 9% řidičů to nezajímá, protože mají pocit, že by si i tak nepomohly. Naštěstí se mýlí, protože záruka se tak jako na každý jiný zboží vztahuje i na pneumatiky. Na její uplatnění je nutný doklad o koupi. Záruka výrobce se vztahuje na vady, které lze přičíst výrobě. Kromě toho mohou výrobci poskytnout i individuální dodatečné záruky na škody, způsobené například nešťastnou náhodou. Taková rozšířená garance se vztahuje i na značky pneumatik Apollo a Vredestein. Je třeba si pamatovat, že záruka výrobce se vždy začíná datem na dokladu, potvrzujícím prodej pneumatiky. Pokud si například necháte pneumatiky obout později než v den zakoupení, datum koupě bude i nadále datem začátku záruky.
Rezervu si ještě držíme
Nové modely automobilů již většinou nejsou sériově vybaveny rezervním kolem. V lepším případě je ho možné objednat jako příplatkovou výbavu a doplatit více než 3000 Kč navíc, v horším taková možnost vůbec není, protože auto už nemá vhodné místo v zavazadlovém prostoru. I to je důvodem, proč 11% Českých motoristů vyráží na cesty pouze s opravnou lepící soupravou v kufru. Je však důležité vědět, že opravný sprej je vhodný pouze na menší průrazy, při větších poškozeních je již nutné volat asistenční službu. Čtvrtina řidičů spoléhá alespoň na dojezdovou rezervu, která umožňuje jízdu rychlostí maximálně 80 km / h. V této otázce jsme konzervativnější než v okolních zemích - ve stejném průzkumu v Maďarsku se například ukázalo, že bez rezervy jezdí až 35% motoristů. Češi se stále spoléhají na to, že je nejlepší, pokud si v nouzi dokáží pomoci sami.
Pokud si nejste jisti se stavem vašich pneumatik, neváhejte a kontaktujte náš pneuservis v Praze, nebo si proveďte online rezervaci termínu z pohodlí vašeho domova.
Autor článku
Vydáno: 29/03/2021